Οι καταπληκτικές ιδέες του Β3 για το ισοσκελές τραπέζιο
Μείναμε λίγο πίσω με το περυσινό Α4 στη Γεωμετρία και ως Β3 απλώς συζητάω μαζί τους όσα θεωρώ σημαντικά, για να πάμε παρακάτω. Ίσως να μην είναι και τόσο "σημαντικό" το ισοσκελές τραπέζιο, όμως κανείς μπορεί να θέσει αρκετά ενδιαφέροντα ερωτήματα που ετοιμάζουν το έδαφος για τις επόμενες γεωμετρικές ιδέες, όπως ομοιότητα, εγγεγραμμένη γωνιά κ.α. Στην πρώτη μου ερώτηση, για το ποιο νομίζουν ότι είναι το ισοσκελές τραπέζιο απάντησαν άμεσα και σωστά: αυτό που έχει τις μη-παράλληλες πλευρές του ίσες. Εύκολα εντόπισαν και τις ιδιότητές του: οι προσκείμενες γωνίες σε κάθε βάση του είναι ίσες και οι διαγώνιοί του είναι πάλι ίσες. Και τώρα, το ερώτημα που θα αναδείκνυε τα κριτήρια για το ισοσκελές τραπέζιο:
Σημεία ανάπτυξης
Πρώτος ζήτησε τον λόγο ο Αντώνης και έκανε την εξής πρόταση: Ας πάρουμε ένα τμήμα ΑΒ, την μεσοκάθετό του ε και ένα δεύτερο τμήμα ΓΔ που να έχει και αυτό ως μεσοκάθετο την ε. Τότε, το ΑΒΓΔ είναι ισοσκελές τραπέζιο. Η ιδέα φαινόταν σωστή, όμως "σκοντάψαμε" στην κατασκευή με το Geogebra. Αν φτιάχναμε τυχαία το ΓΔ, κανείς δεν μας εξασφάλιζε ότι θα είχε μεσοκάθετο την ε. Γρήγορα όμως, αλλάξαμε στρατηγική: Θα κατασκευάζαμε πρώτα το Γ και μετά το Δ θα ήταν το συμμετρικό του. Το "κλειδί" λοιπόν στην ιδέα του Αντώνη ήταν η "συμμετρία", καθώς όχι μόνο τα Γ και Δ ήταν συμμετρικά ως προς την ε, αλλά και τα Α και Β. Συνεπώς, και τα τμήματα ΑΔ, ΒΓ ήταν συμμετρικά ως προς την ε, άρα και ίσα. Όσο για την παραλληλία των ΑΒ και ΓΔ έπεται άμεσα καθώς αυτές είναι κάθετες στην ίδια ευθεία ε. Δείτε την κατασκευή βήμα-βήμα (πατώντας τα βελάκια πλοήγησης στο κάτω μέρος). Έπειτα η Βαλέρια πρότεινε το εξής: Να πάρουμε ένα τμήμα ΑΒ και ίσα τμήματα ΑΓ=ΒΔ και να προσπαθήσουμε να τα ενώσουμε στα 2/3 των μηκών τους. Η Βαλέρια εξήγησε ότι δεν ήθελε να ενωθούν στο μέσο για να μην προκύψει παραλληλόγραμμο, κι ότι απλώς ήθελε τον ίδιο λόγο και για τα δύο τμήματα. Στο παρακάτω σχήμα εμφανίζεται η πρόταση της Βαλέριας με τον λόγο 2/3, δηλαδή ΑΕ=2*ΕΓ και ΒΖ=2*ΖΔ. Όμως καταλάβαμε πως δε μπορούν πάντα να "κολλήσουν" τα σημεία Ε και Ζ σε ένα μοναδικό σημείο (π.χ. όταν το ΑΒ είναι πολύ μεγαλύτερο από τα ΑΓ, ΒΔ). Επειδή η ιδέα ήταν καλή, είπαμε μήπως μπορούμε να κάνουμε την κατασκευή με διαφορετική σειρά. Έτσι προέκυψε η επόμενη άσκηση. Δείτε την κατασκευή βήμα-βήμα (πατώντας τα βελάκια πλοήγησης στο κάτω μέρος). Η τροποποιημένη ιδέα της Βαλέριας ήταν κάπως έτσι: Ας θεωρήσουμε ένα τμήμα ΑΓ και Ε σημείο του με ΑΕ=2*ΕΓ. Από το Ε σχεδιάζουμε μια άλλη ευθεία, έστω ΕΖ, στην οποία παίρνουμε τμήματα ΕΒ=ΕΑ και ΕΔ=ΕΓ εκατέροθεν του ΑΓ, όπως φαίνεται στην επόμενη εικόνα. Έτσι σχηματίζονται δύο ισοσκελή τρίγωνα, τα ΕΑΒ και ΕΓΔ και δύο ίσα τρίγωνα, τα ΔΕΑ και ΓΕΒ. Συνεπώς, εύκολα δείχνει κανείς την ισότητα των γωνιών ∠ΔΑΒ=∠ΓΒΑ και ∠ΑΔΓ=∠ΒΓΔ, από όπου προκύπτει ότι οι γωνίες ∠ΔΑΒ και ∠ΑΔΓ είναι παραπληρωματικές, άρα και οι ευθείες ΑΒ και ΓΔ παράλληλες. Δείτε την κατασκευή βήμα-βήμα (πατώντας τα βελάκια πλοήγησης στο κάτω μέρος). Τέλος, μίλησε και ο Δημήτρης, ο οποίος πρότεινε κάτι που πολλοί ήταν έτοιμοι να προτείνουν: Να κατασκευάσουμε δύο ισοσκελή τρίγωνα το ένα "επάνω" στο άλλο.
Δείτε την κατασκευή βήμα-βήμα (πατώντας τα βελάκια πλοήγησης στο κάτω μέρος). Η άσκηση που τους έθεσα για το σπίτι υποδείκνυε ακόμα έναν τρόπο για την κατασκευή ισοσκελούς τραπεζίου: Σε έναν κύκλο παίρνουμε ίσες χορδές ΑΔ και ΒΓ (παρακάτω σχήμα). Να αποδείξετε ότι το ΑΒΓΔ είναι είτε ορθογώνιο είτε ισοσκελές τραπέζιο. Ουσιαστικά ζητάω να αποδείξουν την παραλληλία των ΑΒ και ΓΔ, κάτι που θα ήταν απλό, αν γνώριζαν την θεωρία για τις εγγεγραμμένες γωνίες. Χωρίς αυτήν τι μπορούν να κάνουν; Μια ιδέα είναι η εξής: Έστω Ε το σημείο τομής των διαγωνίων ΑΓ και ΒΔ. Αν το Ε είναι το κέντρο του κύκλου, τότε εύκολα μπορούμε να δείξουμε ότι το ΑΒΓΔ είναι ορθογώνιο. Αν όχι, θα δείξουμε ότι είναι ισοσκελές τραπέζιο. Ξεκινάμε με την ισότητα των διαγωνίων ΑΓ και ΒΔ. Αυτές είναι χορδές στα τόξα ΑΔΓ και ΒΓΔ, τα οποία όμως είναι ισα. Συνεπώς και οι χορδές τους θα είναι ίσες. Τώρα είναι απλό να δούμε ότι ισχύουν οι ισότητες τριγώνων ΑΔΓ=ΒΔΓ και ΑΔΒ=ΑΓΒ, οι οποίες μας οδηγούν στην ισότητα των γωνιών ∠ΑΔΓ=∠ΒΔΓ και ∠ΑΔΒ=∠ΑΓΒ, συνεπώς και στην παραλληλία των ΑΒ και ΓΔ. Δείτε την κατασκευή βήμα-βήμα (πατώντας τα βελάκια πλοήγησης στο κάτω μέρος). Θα ήθελα να κλείσω με μερικές σκέψεις.
Για να μην κουράσω τον αναγνώστη, δεν σημείωσα άλλες ενδιαφέρουσες παρεμβάσεις των μαθητών μου. Για παράδειγμα, παρατήρησαν πως όταν ενώσουμε τις μη-παράλληλες πλευρές ενός ισοσκελούς τραπεζίου, θα δημιουργηθεί ισοσκελές τρίγωνο. |
© 2011-2014 Εργαστήριο Μαθηματικών Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων Ηρακλείου
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΙΣΤΟΤΟΠΟΥ: Ειρήνη Περυσινάκη iriniper[ατ]sch.gr |