Greek     OR      English
Μελέτη Τριωνύμου

Παραθέτουμε μια πρόταση για την μελέτη τριωνύμου. Περιλαμβάνονται πειραματισμοί με λογισμικό (GeoGebra 4.0) και ερωτήσεις εξάσκησης (κουίζ και αντιστοίχισης). Η πρόταση αυτή εφαρμόστηκε σε ορισμένα τμήματα του σχολείου μας, με αρκετή επιτυχία.

Κεντρική Ιδέα: Όλες οι παραβολές προκύπτουν από τις στοιχειώδεις y=αx2 με μετατοπίσεις.

Κάντε "κλικ" εδώ για την λήψη των αρχείων του μαθήματος.



1η φάση: Οι μετατοπίσεις μιας παραβολής
  • Πειραματισμός με το αρχείο translation.ggb ή εναλλακτικά με το translation.html.
  • Αναμενόμενα αποτελέσματα: Να εξάγεται ο τύπος της νέας συνάρτησης από το είδος και το βήμα μιας απλής μετατόπισης ("δεξιά", "αριστερά", "πάνω", "κάτω")
  • Ο καθηγητής μπορεί να καθοδηγήσει τους μαθητές του να εντοπίσουν τον τύπο της νέας συνάρτησης ως διαδικασία. Π.χ. για την μετατόπιση δεξιά κατά 1 μονάδα η διαδικασία είναι σχηματικά
    x →x−1→ (x−1)2
    συνεπώς ο τύπος της g είναι g(x)=(x−1)2


2η φάση: Διαστήματα μονοτονίας και πρόσημο του τριωνύμου
  • Πειραματισμός με το αρχείο trionymo.ggb ή εναλλακτικά με το trionymo_monotonia.html.
  • Αναμενόμενα αποτελέσματα:
    1. Συνδέεται η κορυφή της παραβολής με την μετατόπιση και τον αλγεβρικό τύπο του τριωνύμου.
    2. Συνδέεται η κορυφή με τα διαστήματα μονοτονίας του τριωνύμου και την μέγιστη/ελάχιστη τιμή του.
  • Ο καθηγητής εφιστά την προσοχή των μαθητών στον τρόπο μετακίνησης του x κατά την μελέτη της μονοτονίας του τριωνύμου: Πάντα από τις μικρότερες προς τις μεγαλύτερες τιμές (από αριστερά προς τα δεξιά).


3η φάση: Εξάσκηση


© 2011-2014 Εργαστήριο Μαθηματικών Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων Ηρακλείου

Τελευταία Ενημέρωση: 24 Απριλίου 2013
Last Update: 24 April 2013

ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΙΣΤΟΤΟΠΟΥ: Ειρήνη Περυσινάκη iriniper[ατ]sch.gr
ΕΙΚΟΝΕΣ: Παρασκηνίου από το 123RF