Ένα πρωινό στο 18ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου
της Ειρήνης Περυσινάκη Για δεύτερη χρονιά, το Εργαστήριο Μαθηματικών βρέθηκε κοντά σε μικρούς φίλους, μαθητές Δημοτικού. Αυτή τη φορά, η πρόσκληση ήρθε από τη Διευθύντρια του 18ου Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου, κα. Μαρία Μανίκα, που φυσικά έγινε με χαρά αποδεκτή. Ορίσαμε συνάντηση για την Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2015 κατά την οποία οι μαθητές της Στ' Τάξης θα εμπλέκονταν σε δραστηριότητες για τα Μαθηματικά και την Αστρονομία. Η συνάντησή μας ξεκίνησε στην ευρύχωρη αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του σχολείου, όπου οι μαθητές των δύο τμημάτων της Στ' Τάξης έλαβαν θέσεις για να ταξιδέψουν μαζί μας στο διάστημα, μέσω της προβολής εικόνων, διαδραστικών εφαρμογών και βίντεο. Ήταν ένα ταξίδι για να γνωρίσουμε την αιτία των τεσσάρων εποχών του έτους, της αλλαγής στη διάρκεια της ημέρας (από την ανατολή ως τη δύση του Ήλιου), την ευρύτερη επίδραση του Ήλιου -ευεργετική και επιβλαβή- στην Γη. Για καλύτερη κατανόηση μάλιστα, έγινε αναπαράσταση των κινήσεων της Γης σε σχέση με τον Ήλιο, σε θεατρικό παιχνίδι. Κατά το 2ο δίωρο, πραγματοποιήθηκαν οι δραστηριότητες στα Μαθηματικά, χωριστά σε κάθε τμήμα. Στο πρώτο τμήμα παίξαμε το παιχνίδι "μάντεψε τον αριθμό", όπου μόνο με πέντε "ΝΑΙ" ή "ΌΧΙ" κάποιος μπορεί να μαντέψει έναν αριθμό από το 1 ως το 31 (π.χ. μια ημερομηνία). Οι μαθητές συμπλήρωσαν με ενθουσιασμό το αντίστοιχο φύλλο εργασίας, για να "κλέψουν" το μυστικό του εντυπωσιακού παιχνιδιού και έτσι γνώρισαν κάποια στοιχεία για το δυαδικό σύστημα αρίθμησης. Τόση ήταν η ευχαρίστηση από τη νέα γνώση που ο χρόνος κυριολεκτικά "πέταξε" χωρίς να το καταλάβουμε. Τους αποχαιρετήσαμε, δωρίζοντάς τους μια μαγική κάρτα. Την κατασκευή της θα την μάθαιναν από τους συμμαθητές τους του 2ου τμήματος. Αυτή εξάλλου ήταν και η επόμενη δραστηριότητα του προγράμματος. Η μαγική κάρτα είναι μια εντυπωσιακή κατασκευή που ανήκει στον χώρο της Τοπολογίας, τον κλάδο των Μαθηματικών που εστιάζει όχι στο σχήμα των γεωμετρικών αντικειμένων, αλλά σε άλλα μορφολογικά χαρακτηριστικά τους, όπως είναι οι τρύπες, οι κόμποι κλπ. Το "μαγικό" αυτής της κάρτας έγκειται στο ότι ενώ φαίνεται πως έχει μόνο δύο όψεις, όταν ξεδιπλώσει από τη μέση (ένα ιδιότροπο ξεδίπλωμα), αποκαλύπτει ακόμα δύο. Επίσης, με τον τρόπο που ξεδιπλώνει η κάρτα, κάποιες εικόνες αλλάζουν διάταξη. Για παράδειγμα, πριν ξεδιπλώσουμε μπορεί να βλέπουμε μια φάλαινα να κυνηγά ένα ψαράκι και μετά αντιστρέφεται η σκηνή με το ψαράκι να κυνηγά την φάλαινα. Οι μαθητές του 2ου τμήματος ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό και επιδεξιότητα στην πρόκληση της κατασκευής της μαγικής κάρτας, κατασκευάζοντας καλοφτιαγμένες και όμορφες κάρτες. Με τη μεγάλη φαντασία που φάνηκε να διαθέτουν, δημιούργησαν και πολύ έξυπνες μαγικές εικόνες με σκυλάκι να κυνηγά γάτα, αετό να κυνηγά χελώνα και πολλά άλλα. Στο τέλος της ώρας, αποχαιρετήσαμε τους νέους φίλους μας, δωρίζοντάς τους μια μαγική κάρτα με ήρωες του Disney. Για άλλη μια φορά διαπιστώσαμε πως εμείς πήραμε περισσότερα από τους μικρούς μας φίλους από όσα τους δώσαμε, χάρη στον ενθουσιασμό τους και τη ζωντάνια τους. Τους ευχόμαστε να διατηρούν πάντα ακμαίο το ενδιαφέρον τους και να προοδεύουν. Ένα μεγάλο "ευχαριστώ" και στην Διευθύντρια του σχολείου και στους δασκάλους του για την μεγάλη τους φιλοξενία. Το εκπαιδευτικό υλικό:
Παίξε το παιχνίδι "Μάντεψε τον αριθμό" διαδικτυακά.
Βάλε έναν αριθμό στο νου σου από το 1 ως το 31, τσέκαρε τους πίνακες όπου αυτός εμφανίζεται και πάτα το κουμπί "Μάντεψε" για να σου αποκαλύψει ο υπολογιστής ποιος ήταν ο αριθμός σου!
Διάβασε περισσότερα
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΙΣΤΟΤΟΠΟΥ: Ειρήνη Περυσινάκη iriniper[ατ]sch.gr |