Δημοτικό Σχολείο Γουβών: πειράματα με γρανάζια
της Ειρήνης Περυσινάκη Αυτή ήταν η δεύτερη επίσκεψή μας στο Δημοτικό Σχολείο Γουβών. Η προηγούμενη, τον Οκτώβριο του 2014, υπήρξε μια επιτυχής συνεργασία με τους πιο ώριμους μαθητές του σχολείου (Στ' τάξη) και τις δύο δασκάλες. Έτσι, όταν βρεθήκαμε εκεί για δεύτερη φορά στις 26 Σεπτεμβρίου 2016 χαρήκαμε πολύ που συναντήσαμε και πάλι τους αγαπητούς μας φίλους και ιδιαίτερα τις δύο δασκάλες που μας προσκάλεσαν. την κα. Όλγα Παρασκευοπούλου και την κα. Μαρία Κριτσωτάκη. Τα δύο τμήματα της Στ' Τάξης του Σχολείου είχαν χωριστεί σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων, πληρώνοντας την ευρύχωρη αίθουσα πολλαπλών χρήσεων. Ένα κομπιούτερ και μια υδρόγειος σφαίρα θα χρησίμευαν στη διερεύνηση κάποιων φαινομένων: "τις εποχές", "την διάρκεια της ημέρας" και του "πολικού σέλαος". Όλοι οι μαθητές "ακολούθησαν" την Γη στο ετήσιο ταξίδι της γύρω από τον Ήλιο. Διαδραστικές εφαρμογές τους βοήθησαν να παρακολουθήσουν τη Γη από το Διάστημα καθώς επίσης και τον Ήλιο να διαγράφει τόξα στον ουρανό κατά τη διάρκεια όλων των εποχών και από όλα τα διαφορετικά μέρη και γεωγραφικά πλάτη. Για την πλήρη κατανόηση της αιτίας των εποχών, υποδύθηκαν και τον ρόλο της Γης που περιφέρεται γύρω από τον Ήλιο. Αλλά ο Ήλιος επηρεάζει την Γη και με άλλους τρόπους. Ένας που αναλύθηκε σε βιντεάκι ήταν ο "Διαστημικός Καιρός" που κυμαίνεται από "ήπιος άνεμος" μέχρι "θυελλώδης", αποτελώντας το αίτιο για απειλητικά φαινόμενα για τη ζωή στην Γη, αλλά και για το θεαματικό πολικό σέλας. Οι μαθητές ήταν πραγματικά πρόθυμοι να μάθουν πολλά και διατύπωσαν πολύ ενδιαφέρουσες ερωτήσεις. Αλλά η ώρα πέρασε και σειρά είχαν άλλες δραστηριότητες κατά το δεύτερο μέρος, αμέσως μετά το διάλειμμα. Αντίθετα με την πρώτη μας επίσκεψη, το δεύτερο μέρος ήταν αφιερωμένο στην αρχαία τεχνολογία και όχι στα μαθηματικά. Το θέμα μας αφορούσε τον "Μηχανισμός των Αντικυθήρων", έναν υπολογιστή 2000 ετών που διασώθηκε από ένα ναυάγιο στα Αντικύθηρα και τώρα εκτίθεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στην Αθήνα. Οι επιστήμονες κατόρθωσαν να αποκαλύψουν το εσωτερικό του με μαγνητικό τομογράφο και να καταλάβουν την λειτουργία του. Με την κίνηση πολυσύνθετων συρμών γραναζιών, υπολόγιζε μηχανικά τις φάσεις της Σελήνης, τις εκλείψεις και πολλά άλλα γεγονότα. Οι μαθητές λοιπόν κλήθηκαν να πειραματιστούν με αληθινά γρανάζια και να συμπληρώσουν ένα φύλλο εργασίας. Ένιωθαν σα να έπαιζαν και χωρίς να διαβάσουν τις οδηγίες κάποιοι από αυτούς στοίβασαν δύο ή περισσότερα γρανάζια στον ίδιο άξονα σχηματίζοντας σύνθετα γρανάζια, ενώ άλλοι δημιούργησαν συρμούς τριών γραναζιών. Λίγη αναμονή μέχρι να καταλαγιάσει ο πρώτος ενθουσιασμός και οι μαθητές συμμορφώθηκαν με τις επιταγές του φύλλου εργασίας. Κατανόησαν γιατί ο αριθμός των δοντιών επηρεάζει την γωνιακή ταχύτητα ενός γραναζιού, γιατί χρησιμοποιούμε σύνθετα γρανάζια και πώς να σχηματίζουμε κάθετα γανάζια, χρήσιμα για την προσομοίωση των φάσεων της Σελήνης μια μια δίχρωμη μπαλίτσα. Όλοι οι μαθητές έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους στα πειράματα. Πραγματικά τους άξιζε το μικρό δωράκι μας, μια μαγική κάρτα με ένα ακαθόριστο σχέδιο που ζωντάνευε σε δύο περιστρεφόμενα γρανάζια μόλις μια διαφάνεια με πολλές κατακόρυφες γραμμές περνούσε από πάνω του. Ευχαριστούμε όλους τους φίλους μας για τις όμορφες στιγμές και ευελπιστούμε σε μια επόμενη συνάντηση! Το εκπαιδευτικό υλικό:
Διάβασε περισσότερα
|
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΙΣΤΟΤΟΠΟΥ: Ειρήνη Περυσινάκη iriniper[ατ]sch.gr |